Siirry pääsisältöön

Kiitollisuustreeniä

Heissan!
Joo ei ole kyllä piitkään aikaan kuulunut tästä flikasta täällä blogin puolella mitään, mutta ajattelin heti, kun blogin aloitin, etten stressaa päivityksistä liikaa. Eikä tämä minun blogini taida ihan siellä luetuimpien joukossa olla, joten keep calm and don`t worry! Mulle kuuluu ihan hyvää, ja kaikenlaista mukavaa on tiedossa. Nyt kun lukiossakin on menossa viimeinen vuosi, niin on jotenkin hyvällä tavalla semmoinen odottava ja jännittynyt fiilis. Kohta pääsee ihan oikestai kokeilemaan niitä omia "siipiään", kun maaliskuun jälkeen ei ole enää tarkkaa tietoa seuraavan kuukauden sisällöstä. Vaikka mukavia asioita on tulossa, on niitä edeltänyt työntäyteinen ja stressaava jakso. Väsyneenä ja sressaantuneena on joskus ihan hirvittävän vaikeaa löytää positiivisia puolia asioista, ja elämästä muutuu helposti mustavalkoista filmiä, joka vain rullaa silmien edestä. Tästä päästäänkin oikeastaan minun aiheeseeni, joten eiköhän mennä!

Kiireen keskellä monesta asiasta on muodostunut minulle itsestäänselvyyksiä, joiden menettäminen on ollut kaukainen ajatus. Vaikka minulle on tapahtunut hyviäkin asioita, välillä tuntuu, että ympärilläni monet läheiset ihmiseni ovat joutuneet käymään monenlaisia henkisiä ja fyysisiä taisteluita, minkä vuokis haluaisinkin puhua niinkin kliseisestää ja tutusta asiasta kuin -kiitollisuudesta. Kirjoittelin kiitollisuudesta jo aikaisemminkin yhden postauksen, mutta haluaisin ottaa nyt asiaan vähän eri näkökulman. Tuntuu välillä, että kiitollisuudesta on jankattu jo niin paljon aina ala-asteelta alkaen, että ihmiset eivät jaksa ottaa aihetta enään tosissaa. Kiitollisuuden osoittaminen ei tunnu tärkeältä, koska ajattelemme helposti, että kiitos-sanan sanomisella ja kiitollisuudella ei ole yhtä suoraa vaikutusta kuin lounaan syömisellä tai osakkeiden ostamisella. Jokaisella kiitoksella ja pienimmälläkin kiitollisuuden tunteella on kuitenkin paikkansa ja merkityksensä. Kaiken hyvän ymmärtää vasta, kun sen on menettänyt, minkä vuoksi olen aloittanut rankan ja kestävyyttä vaativan kiitollisuustreenin.

Siis minkä kiitollisuustreeni? Niin siis tällä treenillä ei kaiveta vatsamakkaroiden ja reisiselluliittien alta yhtään mitään, pahoittelen. (Jos jollakin on hyviä ehdotuksia sellaisiinkin treeneihin, niin vinkit kyllä otetaan vastaan!) Tämän treenin tarkoituksena on kuitenkin auttaa löytämään enemmän hyviä asioita omasta elämästä kiitollisuuden kautta. Päätin aloittaa lista, johon kerään mahdollisimman paljon asioita joista olen kiitollinen. Perään päätin kirjoittaa syyn sille, miksi olin kiitollinen kyseisestä asiasta, jotta voisin käsitellä paremmin, mitä kiitollisuuden kohteeni merkitsi minulle ja, minkälaista elämäni olisi ilman sitä. Viiden ensimmäisen jälkeen alkoivat jo haasteet, sillä tuli semmoinen olo, että nämähän nyt ovat aivan ilmiselviä, eikä näitä tarvitse mainita. Tarkoitus on kuitenkin listata kaikki pienimmiltä ja mitättömiltäkin tuntuvat asiat, vaikka se tuntuisi aluksi vähän hassulta. Tässä muutama tärkein kohta pitenevästä listastani.

1.VANHEMPANI
-Varmasti ihmiset, jotka monella tulevat ensimmäisenä mieleen ovat omat vanhemmat, minkä vuoksi he ovatkin ehdottomasti mainitsemisen arvoisia. Jokaisella meistä on omanalaisensa vanhemmat, eikä kukaan ole saanut valita, minkälaiset kasvattajat itselleen haluaa. Minulla on paljon näkemyseroja vanhempieni kanssa, mutta se ei silti saa estää minua rakastamasta heitä. Vaikka ei voisi ehkä koskaan ymmärtää vanhempiensa valintoja ja tarkoitusperiä, on mielestäni kunnioitus hyvin tärkeä sana tässä kohtaa. Olen kiitollinen vanhemmistani, koska he ovat aina rakastaneet minua ja ohjeistaneet niillä tiedoilla ja taidoilla, mitä heillä on ollut.

2. VELJENI
-Minulla on viisi erilaista ja aivan mielettömän hienoa poikaa elämässäni. Olen oppinut heiltä kaikilta jotain tärkeää, vaikkeivat he ehkä sitä tiedäkään. Olen kiitollinen veljistäni, sillä ilman heitä olisin prinsessa vailla persoonaa.

3. SUKULAISENI
- Sukulaissuhteet ovat olleet aina tärkeitä minulle. Harmittaa vain, että sukulaisia tulee nähtyä nykyään niin harvoin, mutta sitten kun heitä näkee muistaa taas miten tärkeitä he ovatkaan. Vaikka oltaisiin ihan erilaisia, niin silti siinä on jonkinlainen yhteys, kun samaa sukujuurta olevat ihmiset ovat tekemisissä ja kokontuvat yhteen. Olen kiitollinen turvaverkosta, joka minulla on perheeni lisäksi. Vaikka emme ole kovin usein tekemisissä, voin luottaa siihen, että apua löytyy tarvittaessa.

4. KOTI
- "Olen kiitollinen, että minulla on katto pääni päällä" saattaa kuulostaa ehkä kulutetuimmalta ja kliseisimmältä lausahdukselta, mutta samalla se on myös hyvinvointimme kannalta yksi tärkeimmistä asioista. Minulla on aina ollut koti, jossa minulla on ollut hyvä ja turvallinen olla ja kasvaa. Mitä tietoisemmaksi tulen maailmalla tapahtuvista asioista, sitä kiitollisemmaksi tulen kodistani, jonka nyt ymmärrän olevan suuri oikeus.

5. USKO
-Viimeisenä haluan kertoa listastani tämän kohdan, en viimeisenä siksi, että se olisi vähäpätöisin, vaan siksi koska se on kaikista tärkein. Usko on asia, joka on minun kivijalkani, johon perustan koko elämäni. Kiitollisuuden uskoa kohtaan voisi jakaa niin moneen osaan, mutta mielestäni tämä rakkauskirje kiteyttää sen kaiken, jonka vuoksi voin kokea suurta kunniaa ja kiitollisuutta saadessani olla uskossa. 


   Isän Rakkauskirje

Lapseni...

Et ehkä tunne minua,
mutta minä tiedän kaiken sinusta.
Ps. 139:1 

Tiedän milloin istut ja milloin nouset.
Ps. 139:2
Tunnen kaikki sinun tiesi.
Ps. 139:3
Olen laskenut kaikki pääsi hiuksetkin.
Matt. 10:29-31
Tein sinut minun kuvakseni.
1. Moos. 1:27
Minussa sinä elät, liikut ja olet.
Ap.t. 17:28
Sillä sinä olet minun lapseni.
Ap.t. 17:28
Tunsin sinut jo ennen syntymääsi.
Jer. 1:4-5
Valitsin sinut, kun suunnittelin luomakuntaa.
Ef. 1:11-12
Et ollut vahinko.
Ps. 139:15-16
Kaikki sinun päiväsi on kirjoitettu minun kirjaani.
Ps. 139:15-16
Päätin tarkkaan, milloin synnyt ja missä asut.
Ap.t. 17:26
Sinä olet ihme, suuri ihme.
Ps. 139:14
Kudoin sinut kokoon äitisi kohdussa.
Ps. 139:13
Saatoin sinut maailmaan syntymäpäivänäsi.
Ps. 71:6
Ne, jotka eivät tunne minua,
ovat antaneet minusta väärän kuvan.
Joh. 8:41-44
En ole kaukainen enkä vihainen
vaan täydellinen rakkaus.
1. Joh. 4:16
Ja haluan antaa sinulle ylen määrin rakkauttani
1. Joh. 3:1
vain siksi, että olet minun
lapseni ja minä olen Isäsi.
1. Joh. 3:1
Tarjoan sinulle enemmän kuin maallinen
isäsi koskaan kykenisi.
Matt. 7:11
Sillä minä olen täydellinen Isä.
Matt. 5:48
Kaikki hyvä, mitä saat, tulee minulta.
Jaak. 1:17
Minä olen sinun huolenpitäjäsi ja
täytän kaikki tarpeesi.
Matt. 6:31-33
Suunnitelmani sinun tulevaisuutesi
varalle on aina ollut täynnä toivoa.
Jer. 29:11
Minä rakastan sinua ikuisella rakkaudella.
Jer. 31:3
Ajatukseni sinua kohtaan ovat lukemattomat
kuin hiekanjyväset meren rannalla.
Ps. 139:17-18
Minä iloitsen sinusta laulaen.
Sef. 3:17
En koskaan lakkaa tekemästä sinulle hyvää.
Jer. 32:40
Sillä sinä olet minun aarteeni.
2. Moos. 19:5
Haluan koko sydämestäni ja sielustani
palauttaa asemasi lapsenani.
Jer. 32:41
Ja tahdon näyttää sinulle suuria ja ihmeellisiä asioita.
Jer. 33:3
Jos etsit minua koko sydämestäsi, löydät minut.
5. Moos. 4:29
Iloitse minussa, ja annan sinulle,
mitä sydämesi toivoo,
Ps. 37:4
koska juuri minä olen antanut sinulle ne toiveet.
Fil. 2:13
Voin tehdä sinulle enemmän kuin
osaat edes kuvitella,
Ef. 3:20
sillä olen suurin rohkaisijasi.
2. Tess. 2:16-17
Olen myös Isä, joka lohduttaa
sinua kaikissa murheissasi.
2. Kor. 1:3-4
Kun sydämesi on särkynyt, olen lähelläsi.
Ps. 34:18
Kannan sinua sylissäni niin kuin
paimen kantaa lammastaan.
Jes. 40:11
Kerran tulee päivä,
jolloin pyyhin silmistäsi kaikki kyyneleet.
Ilm. 21:3-4
Ja otan pois kaiken sen tuskan,
jota olet kärsinyt maan päällä.
Ilm. 21:3-4
Olen Isäsi ja rakastan sinua aivan
kuin poikaani Jeesusta.
Joh. 17:23
Jeesuksessa rakkauteni sinuun tulee ilmi.
Joh. 17:26
Hän on olemukseni täydellinen kuva.
Hepr. 1:3
Hän tuli osoittamaan, että olen puolellasi,
en sinua vastaan,
Room. 8:31
ja kertomaan, etten pidä kirjaa synneistäsi.
2. Kor. 5:18-19
Jeesus kuoli, jotta sinä ja
minä voisimme tehdä sovinnon.
2. Kor. 5:18-19
Hänen kuolemansa oli lopullinen osoitus
rakkaudestani sinua kohtaan.
1. Joh. 4:10
Annoin kaiken, mitä rakastin,
saadakseni sinun rakkautesi.
Room. 8:31-32
Jos otat vastaan Jeesuksen,
otat vastaan minut.
1. Joh. 2:23
Eikä mikään enää erota
sinua minun rakkaudestani.
Room. 8:38-39
Tule kotiin, ja järjestän taivaassa
kaikkien aikojen juhlat.
Luuk. 15:7
Olen aina ollut ja tulen aina olemaan Isä.
Ef. 3:14-15
Kysyn sinulta: haluatko olla lapseni?
Joh. 1:12-13
Minä odotan sinua.
Luuk. 15:11-32

Rakkaudella, Taivaallinen Isäsi
Kaikkivaltias Jumala


Jos pääsit tänne asti, taidat olla aika supersankari, tuli meinaa vähän pitkä kirje Isiltä (: Muista välillä miettiä, mitkä ovat sinulle niitä asioita, joista olet kiitollinen, sillä mikään niistä ei ole itsestäänselvyys.



Aino



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lomailujen kautta kohti arkea

Nyt kun sataa vettä ja koulunpenkki odottaa  huomenna lämmittäjäänsä, on hyvä hetki fiilistellä vielä vähän kesää. Tuntuu ihan hassulta, että kesä on jälleen takana päin. Vaikka se kuinka kliseiseltä kuulostaakin, koulun alku tulee joka vuosi ihan puskista. Tämä kesä on ollut kyllä työntäyteinen, mutta olen yrittänyt nauttia pienistäkin hetkistä ja asioista. Hyvää ruokaa, lenkit koiran kanssa, lököily auringossa ja ihan vaan se kun koko perhe on ollut saman katon alla. Ai niin ja onhan tää ollu vähä spesiaali kesä, kun oon aikuistunu ja saanu ajokortinikin. Ensimmäiset blogitekstini syntyivät myös tänä kesänä, vaikkakin vähän hitaalla temmolla. Olen myös oppinut paljon itsestäni ja siitä kuinka jokaisen meistä on luotava aivan oma polkunsa. Jos aikoo seurata muiden jälkiä, voi jäädä monta asiaa oppimatta ja kokematta. Omasta polusta puheenollen, päätin myös kesälomalla, että teen lukion kolmeen ja puoleen vuoteen ja valmistun vasta syksyllä 2017, kyllä helpotti. Kun oppii tuntemaan i

Totuus satuttaa

Varsinkin totuus, jonka kuule kaikkein lähimmiltä ihmisiltä. Eihän meidän muuten tarvitsisi etsiä sitä viimeistä takaporttia tai tilannetta tasaavaa selitystä, jos se ei satuttaisi. Jos se ei tuntuisi missään, emme yrittäisi pelastaa omaa nahkaamme vetoamalla myötätuntoon tai siihen, että emme ole tienneet jotain, vaikka olisimmekin pyöritelleet juurikin niitä asioita mielessämme kuin loputonta diaesitystä. Ajattelutapojen tai tekojensa virheellisyyttä on kuitenkin usein vaikea myöntää. Vaikka jossain syvällä sisimmässämme tunnemme heikkoutemme ja haavoittuvaisuutemme, emme silti anna periksi. Vahvat näkemykset ja mielipiteet tekevät myös niiden kantajista vahvoja, niin hyvässä kuin pahassa. Väärässä olemista seuraa nöyrtyminen tai totuuden hylkääminen, koska nöyrtyminen ei kuulu sanavarastoon. Sinä itse päätät! Olen joutunut nöyrtymään monen totuuden edessä, jotka olen kuullut läheisiltäni. Olen jotunut hyväksymään välillä pitkinkin hampain, että olen väärässä ja minu

Kun elämä potkii

Heissan, ystävät hyvät! Minun juhannusaattoni meni töiden merkeissä, mutta ehdittiin kuitenkin napata pari pakollista juhannuskuvaa. Eilen oli myös aikas raskas, mutta antoisa päivä; töppäilin nimittäin oikein kunnolla. Päivä oli täynnä uusia ja vähän haastaviakin juttuja ja kyyneleet eivät aina olleet kovinkaan kaukana. Ei auttanut kuin potkia takaisin päin. Kokeilinkin sitä kirjaimellisesti kylppärin kynnykseen ja mursin varpaani, hyvä minä! Olisi vaan ollut niin helppoa nostaa kädet pystyyn ja lopettaa, ottaa pieni aikalisä. Sisulla ja kädet ristissä siitäkin selvittiin taskussa taas pari uutta oppia.    Kun elämä potkii, meillä on kaksi vaihtoehtoa. Ongelmien ilmestyessä voi soittaa äidille ja tirauttaa pari kyyneltä, matkaa on kuitenkin jatkettava pian, jos siitä aikoo selvitä ehjin nahoin. Toinen vaihtoehto on jäädä maahan makaamaan ja surkuttelemaan kohtaloaan. Meillä jokaisella on oikeus rypeä onnettomuudessa ja kurjuudessa ja olla heikkoja -aina ei tarvitse olla super